Rundfråga tävlande inför säsongen 2021

 

Rundfråga bland tävlande medlemmar inför säsongen 2021 

 

Inför säsongen kan det vara intressant med lite information från de medlemmar i Sällskapet som tävlar aktivt. Inte nödvändigtvis för SSJ, med ändå. Tre enkla frågor att besvara på valfritt sätt. Gärna med bifogad bild. 

Uppdaterad 26/5 med PG's Racereport, Kompletterad med svar från Tony Bryntesson och rapport från Bo Johansson SPVM 6 juni. Kompletterad med svar från Arvid Viktorsson 9 juni

Här kommer resultatet

 Bo Johansson

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

Full säsong med Spvm, inhopp i SSK däremellan. 1:a Spvm blir 3-6/6 på Kinnekulle.  1:a SSK 26-28/6. 

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Lite nya varvrekord för klassen blev det iafa. Fortsätta öka. 

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Bygger en historisk Ford Anglia. OBS! Det är en 1200 cc Super. Bäva.!! Ingen 1000cc mao.

Bosses rapport från SPVM 6 juni på Kinnekulle

Fullt race i helgen. Gasat så mycket jag orkat 2:a i ett race, avknuffad 1/2 varv före målet som 2:a i det andra racet, på det ändå stället han var snabbare än mig. Gissar att bilen kommer nog i Bilsport eller Rally/Racing tidningen då dom fotade extremt mycket.

 

Björn Otterberg

  •    Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var.

Jag kommer som vanligt att köra RHK-serien. Det börjar 22 - 23 maj i Kinnekulle, sedan Gelleråsen 19 - 20 juni, Knutstorp 3 - 4 juli, Mantorp 21 - 22 Augusti och finalen i Falkenberg 18 - 19 september.   Som Coronaläget ser ut idag blir det utan publik och max 2 medhjälpare till varje tävlingsbil.

  •    Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Bra tycker jag. Eftersom min bil hör till äldsta årsklassen i heatet så blir det ju "vinst"om jag klår nyare bilar.  Ambition: att få bil och förare att fungera bra ihop.

  •    Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Bara underhåll och en ny oljepump.

       

 

 

Magnus Ramsö

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

RHK serien. Kinnekulle 23/5 

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Förra säsongen började med ett brustet länklager i Pariserkurvan på Mantorp vilket resulterade i avåkning och sönderslagen bakvagn. Resten av säsongen genomfördes med lånade delar och utan några ytterligare incidenter men inte heller några större höjdpunkter. Jag hoppas på bättre fart och färre incidenter 2021 och självklart en trevlig samvaro med medtävlare och ev. publik.

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Alla länklager på bärarmar fram och bak har bytts i preventivt syfte. Skadorna från Mantorp har reparerats med ny diffuser, delar till bakvingen och nya bärarmar har tillverkats. Därtill det vanliga underhållet med byte av lager, vätskor osv.

 

 

 

         

Anders Lotsengård

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

Avser köra hela RHK-serien, med start på Kinnekulle nu i maj.

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Det gick strålande om jag får säga det själv! Blev för andra året i rad tvåa i Riksmästerskapet för GT/GTS-bilar. Inte skit för en sjuttioåring tycker jag …

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Egentligen inget mer än vanlig årsservice (oljor, vätskor, bromsar etc.). Fast räknar med att tjäna några tiondelar m h a en ny fin mockaratt!

 

Anders Lofthammar

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

Jag kör RHK serien, start den 22 maj på Kinnekulle

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Det gick fint och en totalseger i serien för vår lilla klass. Att ha kul och få träffa många härliga racingentusiaster utan Covidbegränsningar. Går det sedan att putsa lite varvtider så är det ju alltid kul. Att få köra någon tävling internationellt vore ju riktigt kul men kanske är det för tidigt att hoppas på detta i dessa Covidtider.

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Mestadels underhåll och översyn, lite nya drivaxlar och koppling och sedan lite gjutning av nya karossdelar. Har lagt mest tid i vinter på min 1000cc F3 som jag hoppas att kunna ha klar under året.

 

Nils-Fredrik Nyblaeus

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

YOP står i England. Hoppas kunna köra några race utomlands i år, bla Silverstone, Nurburgring och Zolder.
Förra året inte ett enda.

Vår nyinskaffade VW TCR bil. Fd Lestrup Racing. Vann MSLS 2020. Ska gå MSLS i år igen.
Poleposition i första racet i år. Tyvärr rasade växellådan (vi visste att den behövde bytas men hade inte hunnit (?) sätta i en ny). Ny sitter den nya i. Skulle oxå gått på Sviestad i helgen.



Vår VW Golf GTI R, fabriksbil, har redan gått tre race om 6,7 resp 8 timmar. Två på Mantorp och ett på Tierp. Går som ett spjut. På pallen!!
Skulle varit på Sviestad i helgen men det ställdes i igår pga Östergötlands Lockdown. Kommer att gå i MSLS(Mellansvenska Långlopps Serien) / totalfyra 2020/ och Stec (Swedish Touring Endurance Cup) /1a , 1a och 3a 2020).

Vi tar gärna emot gästförare i Golfarna. Hör av er till mig om ni är intresserade. Se mer på vår Facebooksida Curbs Event.

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Nytt ”innehåll” i bakaxeln efter utmaningen på Mantorp f å. Det blir RHK och förhoppningsvis Silverstone och litet annat utomlands. Där har det just börjat att komma igång. Första testerna hur det går att ta en racebil in och ut ur UK gjordes bla av några tyskar i helgens tävlingar på Donington. Ingen positiv upplevelse.
Slutade med böter i Calais. Tyska tulllen uppgav fel information och engelska och franska tullen tolkade reglerna olika.
Första testet genomfört på Gelleråsen f v.

 

PG Johansson

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

Avser köra hela RHK-serien, med start på Kinnekulle nu i maj.

Inför säsongen som startar på Kinnekulle under pingsthelgen har jag tränat på SSK´s testhelg på Kinnekulle Ring med följande kommentarer:

Äntligen dags att få avlägsna ringrosten och testa tävlingsbilarna i väntan den eventuella tävlingssäsongen. Dessutom med fint vårväder efter den sega starten på våren i april med minusgrader, snö och iskall blåst. På Kinnekulle Ring som fick sin nya beläggning för några år sedan pågår nu en upprustning genom Svante Anderssons bolag Stenhaga Invest AB i Tråvad som köpte anläggningen 2020. Till dags dato är skadade Armco- räcken utbytta, utbildningslokalen för körskolorna och besiktningshallen renoverade samt en övergång över banan på startrakan byggd, enligt rykten finns fler projekt. Det var 82 anmälda till lördagens pass och 51 till söndagens. Passen indelade i fem grupper med Legends, formelbilar samt övriga bilar efter storlekar och däcksuppsättningar. Allt ifrån Porsche GT3 RS till Renault Clio. Tyvärr fanns inte många kända ansikten i min klass i RHK- serien. Förutom jag själv och Emil som testade en Ginetta G15 var Elmon och Per Roxlin var där och ”curlade” för sina söner. Under lördagen som jag var närvarande gick allt relativt smärtfritt förutom några Volvos som snurrade och en modsport Volvo C70 V8 som synade räcket efter depåkurvan. 

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

RHK- säsongen 2020 blev ju som bekant framflyttad och kom igång först i augusti, serien blev begränsad till fyra tävlingar efter att Svensk Sportvagnsmeeting ställdes in. En lite mer komprimerad period som avslutades med ett genomblött Velodromlopp i oktober. Är väl relativt nöjd med säsongen trots lite småstrul på Mantorp. Lyckades skramla ihop poäng i alla lopp och blev fyra i GTS 12- klassen som dominerades av Healeys.RHK- säsongen 2020 blev ju som bekant 

Ambitionerna inför 2021 är att hålla bilen hel samt göra en förbättring av resultatet.

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Inga större ingrepp på bilen inför säsongen förutom installation av en ”Race Camera” som jag fått i julklapp från min gode vän Nils Frederik.

 

 

PG’s reportage från Kinnekulle Historic Meeting 22- 23 maj 

Äntligen var det dags för start av årets RHK- serie. Jag var inte ensam som oroligt väntat och undrat när det skulle ske, detta märktes också på antalet deltagare som uppgick till 120 st. Jag hoppades att vädret på min hemmabana på Kullen för en gångs skull skulle vara fint med uppehåll men ack vad vädergudarna bedrog oss. Lördagen var OK men söndagen bedrövlig med ideliga häftiga regnskurar. 

Under förra året komprimerade man tävlingshelgerna till endast två dagar under pandemin vilket kommer att fortsätta under 2021. I GT/GTS var det från en början 18 bilar anmälda men två Ginettor, Micke Friberg samt Jan Richter avbokade sitt deltagande. 

På lördagens två fria träningar var banan torr som sedan övergick till blött på eftermiddagens kval. Sin vana trogen tog Bengt Åke pole före Claes, Lotsen och Jimmy, ett koppel Elaner avslutade listan eftersom vått underlag som inte alltid är deras ”Cup of Tea”.

Race ett på söndagsmorgonen blev en torr tillställning där Claes var blixtsnabb och tog starten, tyvärr blev hans saga kort efter att bakaxeln lagt av efter halva varvet. Det blev en defilering av Bengt Åke men tuffare om andraplatsen som Lotsen knep före Tommy. Jag hade hittat gaspedalen men blev lite övermodig och genomförde en ”360 gradare” efter bron som resulterade i att jag fick släppa förbi Jimmy och Lars. Elmon blev sist efter felaktigt flaggning. Kanske mer kunskap från tävlingsledningen som även glömde flagga av vårt race.

Andra racet blev en dygnblöt tillställning där både Lars- Göran Hagman och Tord inte kom till start. Bengt Åke tog starten men blev omkörd av Jimmy efter halva loppet som klättrat genom fältet från åttonde startplats och verkligen trivs i ”Wet Race” och vann. Lotsen höll länge tredjeplatsen men blev med stor irritation omkörd av både Tommy och Per i sista kurvan. Jag lyckades styra in bilen på en sjätteplats till belåtenhet. Racet som blev ett ”följa John tåg” var en enorm påfrestning med begränsad sikt och ideliga tillfällen till vattenplaning, flera hävdade efteråt att det borde ha rödflaggats, jag vill påstå att detta race var värre än Velodromloppet i höstas.

Emil samlade alla deltagarna i Parc Ferme efter första loppet för en vädjan till större förståelse från alla i heatet att vi tävlar i bilar med olika fartresurser vilket kräver stor disciplin samt att vi skall ha kul.

PG # 12

 

 

Anders Lind

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?

Första tävlingen som vi planerat är Nässjös rallytävling i början av Juli om den blir av. Sten kommer vara tillbaka i högerstolen då.

  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?

Förra året blev ju inte så mycket köra med bilen. Föråkare på Polkatrofén med dottern Opale som kartis. Sedan preppade vi bilen för Skilling 500 som blev inställt i början av november.

Målet inför 2021 är att hålla bilen hel samt göra en förbättring av resultatet.

  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?

Inte gjort några stora förändringar på bilen. Sedan får vi se vad som händer med tävlingarna. Planen är att köra lite lokala rallyn under sensommaren/hösten.

 

 

 

Bengt Lofthammar

  • Hur ser tävlingsschemat ut? Vilken eller vilka serier avser ni tävla i? När är första tävlingen och var?
Tanken är att delta i RHKs tävlingar med start på kinekulle 22-23 maj.Tanken är också att köra någon tävling med 
Min Brabham B -21 a. Troligtvis blir det på Mantorp i augusti . 
  • Hur gick förra säsongen? Vilka är ambitionerna med årets tävlande?
2020 var mitt första år på banan som debutant i formelford med min royale rp 21-a fantastiskt kul o få en plats i stallet ihop med Magnus Ramsö och broder Anders , där det  finns mycket tips och erfarenhet att ta del av . 
Förhoppningen är att kunna lära mej bilen mer, samt prestera bättre och  jämnare varvtider än 2020. 
Ser med spänning och glädje fram emot säsongen -21 
  • Vad har gjorts på fordonssidan. Nyinköp, modifikationer, trimning ..o s v?
Bilen är snart klar för uppstart efter att fått en nyrenoverad motor . 
Den gamla har hamnat i En royale Rp33 som pappa Christer har haft som renoveringsprojekt över vintern. 
 


 

 

 

Tony Bryntesson

Tävlingsschemat för vår del skulle innefatta FIA EM serien i Top Methanol Dragster som skulle börjat i England på Santa Pod i Maj, därefter till Juni tävlingen på Tierp Sverige sedan fortsatte det på Tierp i början av Aug. därefter direkt ned till Hockenheim Tyskland i slutet av Aug, samt final på Santa Pod England i sept.  Därutav blev på grund av Coronan första England, Sverige o Tyskland inställda. Målsättningen arr. Har nu är att genomföra Tierp samt Santa Pod i sept. men för att det skall bli en officiell FIA EM serie så måste det va min. 3 tävlingar så arr. Jobbar på att lägga till ett race till. Om detta blir av hoppas vi på men troligtvis inte!

För att få lite körning i år så kommer vi att köra på Mantorp Park Drag Revival slutet Juli sen får vi se vad det blir.

Förra säsongen blev inget utav på grund av Coronan. Dessa tävlingar/Arr. Är så pass stora o kostsamma så får det inte va publik finns inte ekonomi att arrangera dom tyvärr. 

2019 införskaffades komplett Top Metanol Dragster (= TMD) som kör i en av två ingående klasser som kallas för A-Fuel Dragster. Motorn är på 431 Cui (7L slagvolym) och Injekterad, bränsle = 97% Nitromentan samt 3 % Metanol. Den andra ingående klassen har större motor upp till 528 Cui (8,6L slagvolym) kompressor matning och 100% Metanol som bränsle. Båda motortyperna utvecklar mellan 4500 – 5000 Hk.

Nytt för 2021 var att vi införskaffade en komplett ”Reserv motor” som håller på och färdigställas.

I morgon 8/6 visas på SVT 1 Kl:20,00 programmet Biltokig och då finns vi med på litet reportage.

  

Arvid Viktorsson

Jag kör RHKs serie och planerar att köra alla tävlingar så länge bilen håller. 

Kör en nybyggd Opel GT som jag håller på att testa ut. 
 

 

Ytterligare tävlande, vars bidrag väntas på

Clas Andersson

 

 

 

Mekaniker, stallchefer och pressen ser fram mot många trevliga möten under säsongen 

 

Tack för alla bidrag. Vi önskar alla lycka till med tävlandet och hoppas att publik kommer att tillåtas