Bild och text: Kurt Bertilsson
Vårt Sällskap var på utflykt. Till Källebäcken i Habo kommun i Västergötland, Jönköpings Län, för att titta på amerikanska fordon tillverkade med ett engelskt hjul.
Daniel, Christian och Filip hälsade oss välkomna till Old Iron Kustoms, custombilar av gammalt järn, fyndigt va. Daniel berättade vad företaget mest sysslar och pysslar med. 35 gamla och halvgamla sportvagnsentusiaster lyssnade andäktigt ,tillresta från både när och fjärran, ja ända från Eksjötrakten lång borta i öster.
-Va sa han, Daniel? Jo han sa väl något om att de helst jobbar med ombyggnad och renovering av amerikanska bilar. För gatkörning och utställning.
Just nu i pipelinen stod en naken kaross till en Chevrolet 1948 som var plåtrenoverad och, som en höfläktsmontör som undertecknad kunde förstå, en del customiserad.
-Den här ska vara klar till Elmia i påsk, informerad Daniel. Grattis påtalade församlingen, hur ska ni hinna det? -Inga problem blev svaret, vi har ett till fordon som ska var fixat och klart till påskmässan.
Som vi gissade så är det nog ingen skarp gräns mellan jobb och hobby. Deras konstverk har vunnit och nominerats till finalplatser på ett antal träffar och utställningar. På en tavla ser vi en Oldsmobile Super 88 1955 som var finalist i Sveriges snyggaste bil.
-Hur gör man då, undrade nån pratför i bakre ledet. Daniel berättade om det engelska hjulet och om sträck och krympmasinen. Han visade hur man gör en plåt böjd åt både det ena och andra hållet. Konstverk! Han både sträckte och krympte samma plåt. –Hur gör man?
Vad fanns det mer att se. En Mercury 51a och ett par andra fordon. Och en ”speddvajhoj” med Weslake motor. Möjligen var hela hojen var en Weslake. Peter Collins vann VM finalen 1976 på en Weslake. Jovisst, ni har rätt som undrade, det fanns exempelvis en Eagle-Weslake Formula one, men det är en annan historia.
-Har ni nåt tyskt eller japansk då ? – Näää! Eller ja, vårt mål är att arbeta med och serva amerikanska och europeiska veteranbilar.
Kvällen förflöt i vanlig ordning, Mats S delade naturligtvis med sig om sina kunskaper och Christer A och Christer M berättade episoder ur verkliga livet.
Så var det kö till kaffemaskinen och vårt högsta höns Kjell tackade och överlämnade vår tacktavla.
Som traditionen kräver fortsatte eftersnacket ute i det fria. Och som alltid, var de sååå lyckliga och förundrade.
- Hur fan fungerar ett engelskt hjul??
För bilder hänvisas till vår slutna FB- sida