
Breda leenden varhelst man skådade utmärkte årets banmöte, som för första gången var förlagt till Linköpings Motorstadion, Sviestad. Avståndet från Jönköping är marginellt längre än till Kinnekulle Ring, Vädret såg inte roligt ut på uppresan och det var kallt och blåsigt vid ankomsten. Det ändrade sig dessbättre snabbt till sol och värme och alla kunde strippa.
Att döma av alla 19 deltagares reaktioner var det ingen som saknade Kinnekulle, men däremot saknades huvuddelen av våra västgötska medlemmar. Ehro kom naturligtvis från Skövde och våra åkglada och snabba Miata-åkare rån Boråstrakten tog fel på dag och var där en dag för tidigt. Synd, men lär väl inte upprepas.
Incheckningen var väl förberedd av Dan och gick smärtfritt förutom licenseriet. SBF har säkert haft goda intentioner med sin ändring i avsikt att förenkla och styrelsen i SSJ bemödade sig att instruera medlemmarna om behovet av nedladdning av App och användningen av den. Visade sig att många stupat på appen och fick hjälpas på plats med licensen. Skall påtalas till SBF
Peter var ambulerande besiktningsman och godkände alla deltagande ekipage. Anders skötte det ekonomiska. Noga nu i allt hårdare banekonomiska tider
Nåväl, för många var det första gången på Sviestad-banan, vilket verifierades meddelst handuppräkning. Kurt vitsade till det och ville ha handuppräckning hur många dom ville köra. Fler händer där.
Per, med relativt färska minnen från licenskurs på banan, gjorde med hjälp av en strategisk placerad banskiss en teoretisk genomgång av banans layout och idealspår.
Därefter tog Nisse, som relativt nyligen kört långlopp på banan, täten i sin mäktiga Ford Falcon Sprint och körde ett antal pacevarv med deltagarna i kolonn efter. Tyvärr drogs avstånden snabbt ut för mycket så värdet är diskutabelt. En lärdom till framtida banmöten.

![]()

![]()
Efter sedvanlig och obligatorisk förargenomgång släpptes horden loss på banan. Max 10 åt gången under Thores rutinerade uppsikt.
Kurt körde så det rök, Anders testade sin skönt ylande rally-Porschen, Marcus kom med nyinskaffad och något för högljudd Porsche Boxster S, Tommy rastade sin Bertberg Special med höt sugljud i Volvo-motorn, Nisse brände på ordentligt med sin skönsjungande V8-försedda Ford Falcon Sprint. Nämnda ekipagen fick ljudmätaren att hicka. Välvilligt behandlat denna gång, men......
Bröderna Garcia roade sig furstligt med sina muskelbilar Nissan GT-R respektive Corvette C6. Leonardo ny medlem upprest ända från Malmö.
Per brände runt snabbt med sin BMW, liksom Joakim i sin Cayman.
Ehro gjorde väl som vanligt flest varv i sin banvana Toyota. Bensinen räckte denna gång,
Annat japanskt troget ekipage framfördes i hög fart av Bror. Bara att tanka och köra.
Nyaste medlemmen Kent provade sin 996:as gränser utan incidenter.
Två äldre Alfa Romeos framförda av Kalle och Nicklas (long time no see) höll italienska flaggan i topp.
Ett gäng äldre rariteter av märket Porsche framfördes tyst i hyfsat tempo av ett gäng Gentlemen drivers, Lennart, Dan och Rolf. Kul att se Rolfs välrenoverade 911 på banan.
Gunnar hade problem med rökbildning, något som dessbättre löstes genom ett rådgivande samtal med Porsche Center. Svettigt ett tag där.
Återstår Bengt från Eksjö, mannen som förser världens biltillverkare med maskiner för tillverkning av ventilskaft och metalldetaljer till de steglösa växellådorna, som framför allt japanska biltillverkare envisas med att nyttja. Bengt valde att köra med sin Porsche 944.
Icke körande men närvarande åskådare var Vincent och Ulf. Båda i Porsche. Ulf använde en del av tiden till att putsa fälgar. Catharina använde Dans Defenders jaktplats som bekväm åskådarplats. Noggrant iakttagande och dokumenterande delar av omgivningen